آموزش فرمول نويسي مقدماتي excel اكسل

اكسل ، آموزش رايگان اكسل ، كتاب آموزش اكسل ، آموزش اكسل پيشرفته ، آموزش نرم افزار اكسل ، اكسل ۲۰۱۶ ، آموزش جديد اكسل

آموزش فرمول نويسي مقدماتي excel اكسل

۲,۳۷۷ بازديد

آموزش فرمول نويسي مقدماتي excel اكسل

شروع كار با فرمول نويسي  مقدماتي در اكسل :

قدم 1: علامت مساوي

همين كه در يك سلول اكسل علامت = را تايپ كنيد، اكسل از شما انتظار دارد كه در ادامه يك فرمول را بنويسيد و همين كه كليد Enter را بزنيد، اكسل سعي مي كند تا آن فرمول را محاسبه و پاسخ آنرا در آن سلول نمايش دهد.

قدم 2: آشنايي با عملگرها

اگر از بابك بپرسيد كه حاصل عدد 2 با عدد 4 چند مي شود. او مردد خواهد ماند و گيج مي شود و از شما خواهيد پرسيد كه منظورت چيست؟؟ من بايد اين دو عدد را جمع بزنم و يا ضرب كنم و يا ؟؟؟

 حق كاملا با بابك است ، بايد شما به بابك بگوييد كه اين دو عدد را با يكديگر چه كند؟ در واقع بايد يك عملگر يا يك Operator را بين اين دو عدد بكار ببريد.

دقيقا اكسل هم همين انتظار را از شما دارد كه هر گاه در يك فرمول دو چيز را مي نويسيد ، بين آنها يك عملگر را هم قرار دهيد.

عملگرهاي اصلي اكسل به شرح زير هستند كه البته كمي بديهي هستند و من آنها را توضيح زيادي نمي دهم:

=2 + 2

=2/2

= 2 * 2

= 2 - 2

بله به همين سادگي . در ضمن اگر دقت كرده باشيد من بين اعداد و عمگرها به صورت عمدي فاصله گذاشتم و بعضي از جاها هم فاصله اي قرار نداده ام كه اصلا براي اكسل مهم نيست!

قدم 3 : عملگر &

ما در اكسل ممكن است بخواهيم فرمولي را بنويسيد كه چند چيز را به هم "بچسباند" . براي اينكار از عملگر & استفاده مي كنيم (نام اين علامت امپرسند است) .

مثلا اگر بنويسيم 5&2= و اينتر را بزنيم ، اكسل به ما مقدار 25 را نشان خواهد دارد .

توجه كنيد كه اين مقدار معادل عدد 25 نيست! يعني در حافظه كاميپوتر به عنوان يك عدد ذخيره نشده است و بنابراين روي آن محاسبات نمي توانيم داشته باشيم.

قدم 4: كار با متن ها در فرمول ها

با توجه به مطلب قبلي به من بگوييد كه حاصل فرمول y & x =  چه مي شود؟

آفرين كاملا غلط حدس زديد كه مي شود yx !!!! اين فرمول خطا مي دهد و در خطاي Name# را خواهيد ديد.

حالا حتما شما شديد . كه چرا !

بگذاريد توضيح دهم. در واقع گفتيم كه اكسل سعي مي كند كه فرمول را تفسير كنيد و هنگامي كه در فرمول شما مقدار y يا x را مي بيند ، پيش خودش فكر مي كند كه اينها آدرس هايي از خانه هاي حافظه دستگاه هستند كه احتمالا شما در آنها مقاديري را ذخيره كرده ايد و به حافظه مي رود كه آن مقادير را بيايد و سپس مي بيند كه اصلا آن آدرس ها در حافظه تعريف نشده اند و وجود ندارد . به همين دليل  خطاي Name# را نمايش مي دهد.

حال اگر در يك فرمول خواستيد كه يك "متن" بنويسيد كه اكسل آنرا فقط "متن" ببيند و نه آدرس خانه هاي حافظه ، كافي است كه آن متن را در داخل علامت " " قرار دهيد. به اين علامت دبل كوت مي گويند. (اگر شما دوست داريد به آن كوتيشن و يا نقل قول و ... هم بگوييد هيچ اشكالي ندارد)

بنابراين فرمول صحيح به شكل زير خواهيد بود.

= "x" & "y"

 هر شيت اكسل داراي 17 ميليارد سلول است  و هر سلول يك آدرس (يا يك نام) دارد . مثلا اولين سلول A1 است.

ما در بسياري از موارد مي خواهيم كه با سلول هاي اكسل كار كنيم و فرمولي بنويسيم كه مقدار يك سلول را بخواهند و بر روي آن يك محاسبه اي را انجام دهد.

مثال 1:

مثلا فرض كنيد كه در سلول A1 شعاع يك دايره را نوشته ايم و مي خواهيم در يك سلول ديگر (مثلا سلول B2) مساحت دايره را محاسبه كنيم.

بنابراين در سلول B2 فرمول زير را خواهيم نوشت:

= A1 * 3.14 ^ 2

همين كه كليد اينتر را بزنيم ، اين مقدار محاسبه و نمايش داده مي شود.

نكته : در فرمول بالا عملگر ^ براي به توان رساندن استفاده شده است . اين علامت را با كليد SHIFT+6 مي توانيد تايپ كنيد.

مثال 2:

مي دانيد كه اكسل داراي شيت هاي متفاوتي است . اگر بخواهيد كه در اكسل فرمولي بنويسيد كه بر روي مقادير كه در يك شيت ديگر وجود دارد ، محاسبه اي را انجام دهد اينكار به روش زير امكان پذير است.

مثلا فرض كنيد كه يك شيت به نام DATA داريم كه  در سلول A1 و A2 آن دو عدد تايپ شده اند. حالا در يك شيت ديگر هستيم و مي خواهيم كه اين دو مقدار را با هم جمع بزنيم. براي اينكار بايد ابتدا نام شيت را بنويسيم و سپس يك علامت ! و سپس نام سلول را :

= DATA!A1 + DATA!A2

 چند نكته در مورد فرمول نويسي بين شيت هاي اكسل:

نكته 1: اگر پس از نوشتن يك فرمول نام شيت را عوض كنيد، اصلا نگران نباشيد. اكسل به صورت خودكار تمام اسامي آن شيت را كه در فرمول ها بكار رفته است را آپديت مي كند.

نكته 2: بهتر است كه نام يك شيت داراي فاصله نباشدو اگر نام شيت داراي فاصله (SPACE) بود بايد حتما نام آن شيت را در داخل علامت ' ' بگذاريد.

نكته 3: به اين نوع از فرمول نويسي كه نام شيت هم در آن نوشته مي شود ، اصطلاحا فرمول نويسي سه بعدي در اكسل يا 3D REFERENCE مي گويند. (يعني هر آدرس داراي نام شيت ، نام سطر و نام يك ستون است)

 يك نكته پيشرفته (براي كاربران حرفه اي آموزش اكسل كه اين مقاله را مي خوانند)

ما در اكسل مي توانيم تمامي سلولهاي چندين شيت را به يكباره با هم جمع بزنيم . مثلا اگر SHEET1, SHEET2, SHEET3 داريم و مي خواهيم سلولهاي A1:A10 اين سه شيت را به يكباره در يك فرمول جمع بزنيم، مي توانيم بنويسيم:

=SUM(Sheet1:Sheet3!A1:A10)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.