آموزش يافتن عدد واقع در سطر و ستون جدول اكسل

اكسل ، آموزش رايگان اكسل ، كتاب آموزش اكسل ، آموزش اكسل پيشرفته ، آموزش نرم افزار اكسل ، اكسل ۲۰۱۶ ، آموزش جديد اكسل

آموزش يافتن عدد واقع در سطر و ستون جدول اكسل

۱,۶۵۷ بازديد

آموزش يافتن عدد واقع در سطر و ستون جدول اكسل

در اين مقاله مي خواهيم با استفاده از تركيب تابع INDEX و ابزار CONDITIONAL FORMATTING موقعيت يك مقدار را در يك جدول از داده ها پيدا نموده و آن را با رنگ متمايز مشخص نماييم.

در اين آموزش از تابع INDEX و ابزارهاي CONDITIONAL FORMATTING و DATA VALIDATION استفاده مي كنيم.

جدولي مطابق شكل زير داريم كه از 6 رديف و 5 ستون تشكيل شده است. تعداد 30 عدد مختلف در اين جدول قرار دارد (داده ها مي توانند تكراري هم باشند). مي خواهيم سطر و ستون دلخواه را وارد نموده و با استفاده از تابع INDEX مقدار واقع در تقاطع اين سطر و ستون را بدست آوريم. ضمناً عدد پيدا شده نيز بايد با يك رنگ دلخواه در جدول مشخص گردد.

ابتدا جدول را تشكيل داده و اعداد را در آن وارد مي كنيم.

در كنار جدول در دو سلول عبارت هاي “سطر و ستون ” را وارد كرده و در زير هر كدام يك عدد كه بيانگر شماره سطر و ستون باشد را وارد مي كنيم. با استفاده از ابزار DATA VALIDATION مقاديري كه توسط كاربر وارد مي شود را محدود مي كنيم تا كاربر نتواند عددي بيش از تعداد سطر و ستون هاي جدول را وارد نمايد و اگر چنين اتفاقي بيفتد، با يك پيام مناسب به كاربر هشدار داده و مقدار وردي غلط را نپذيرد.

براي سلول حاوي شماره ستون نيز دقيقاً مراحل تصويري بالا را تكرار مي كنيم با اين تفاوت كه به جاي عدد 6 بايد عدد 5 را قرار دهيم، چون تعداد ستون هاي جدول ما 5 عدد مي باشد.

بعد از وارد كردن شماره سطر و ستون جدول، با استفاده از تابع INDEX مقدار حاصل از تقاطع سطر و ستون را به شكل زير بدست مي آوريم.

( INDEX(I5:M10,F5,G5=

در اين فرمول I5:M10 محدوده جدول و F5 سلول حاوي شماره سطر و G5 سلول حاوي شماره ستون مي باشد.

در مرحله بعد مي خواهيم عدد حاصل از تقاطع سطر و ستون در جدول با يك رنگ دلخواه مشخص شود.

براي اين كار ابتدا محدوده داده هاي جدول را انتخاب مي كنيم. سپس مطابق تصاوير با استفاده از ابزار CONDITIONAL FORMATTING فرمت مورد نظر را براي محدوده داده هاي جدول تنظيم مي كنيم.

تصاوير 6-7-8-9

براي اعمال فرمت دلخواه از يك فرمول به شرح زير استفاده كرده ايم.

(AND(ROW()=$F$10+4,COLUMN()=$G$10+8=

در اينجا از تابع AND استفاده شده، چون هم زمان بايد دو مقدار سطر و ستون جدول در شرايط مورد نظر برقرار باشند. توابع ROW و COLUMN نيز مقدار سطر و ستون وارد شده براي اعمال فرمت را مشخص مي كنند.

ضمناً $F$10  و $G$10 مقادير سلول سطر و ستوني هستند كه قبلاً وارد كرده ايم. (براي جلوگيري از تغيير سلول حاوي شماره سطر و ستون اين آدر سها به صورت مطلق وارد شده اند)

اما چرا عدد 4 به مقدار سطر (آموزش اكسل رديف)  و عدد 8 به مقدار ستون اضافه شده اند؟

اگر به موقعيت جدول اطلاعات دقت كرده باشيد اولين رديف اطلاعات ما در سطر (رديف) پنجم شيت قرار دارد و همچنين اولين ستون جدول اطلاعات از ستون نهم شروع شده، بنابراين براي هدايت فرمت مورد نظر به درون داده هاي جدول، اين مقادير به فرمول اضافه شده اند.

پس از انجام مراحل گفته شده، اگر مقدار سطر و ستون را وارد كنيد عدد حاصل از تقاع سطر و ستون برگردانده شده و مقدار آن نيز با يگ رنگ مجزا در جدول مشخص مي گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.